torstai 15. kesäkuuta 2017

Terveelliset makeuttajat


Sokeri pilaa hampaat ja on ­omiaan lihottamaan. Nämä kaksi asiaa on tiedetty sokerista jo pitkään. Silti ravitsemusasiantuntijat eivät ole pitäneet sokeria yhtä haitallisena terveydellemme kuin kovaa rasvaa. Rasva on nähty pääsyyllisenä lihavuuteen, sydän- ja verisuonitauteihin ja kakkostyypin diabetekseen.
Nyt asia on muuttumassa. Viime vuosina sokerista on nimittäin saatu kiinnostavaa tutkimustietoa. Uusissa seurantatutkimuksissa on huomattu, että sokeri häiritsee kehon normaalia aineenvaihduntaa. Nämä aineenvaihdunnan häiriöt taas lisäävät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja kakkostyypin diabetekseen. Siis niihin sairauksiin, joista on vuosikausia syytetty kovaa rasvaa.” - Heidi Väärämäki HS 23.6.2016 

Tipautan kahviin ja sokerittomaan kaakaoon Cologranin tai Canderellin steviatabletteja. Yksi tabletti makeuttaa tarpeeksi, joskin kaakaokahvi on parasta kahdella.

Makeustuspuriste ja alla oleva jauho valmistetaan stevia rebaudiana -nimisestä kasvista eli makeasta lehdestä. Se kasvaa luonnonvaraisena Etelä-Amerikassa, ja sitä viljellään Etelä-Amerikan maiden lisäksi nykyään muun muassa Aasian ja Lähi-Idän maissa. Kasvista voidaan valmistaa luonnonmukaista sekä täysin hiilihydraatitonta makeusainetta, jota kutsutaan nimellä stevioliglykosidit – tuttavallisemmin stevia.

Vihersmoothie on parempaa kun sitä makeuttaa pikkuisen Canderellin steviajauheella. Purkissa lukee sen sopivan mainiosti murojen, jogurtin ja hedelmien makeuttamiseen sekä leivontaan. Stevia ei sitten korvaa leivonnassa täysin sokeria, koska se ei toimi niin sanotusti ruokana hiivalle.

Vaihdoin tavallisen sokerin leivonnassa karppisokeriin. Sen maku, koostumus ja ulkonäkö muistuttavat enemmän tavallista sokeria, joskaan siitä ei imeydy lainkaan hiilihydraatteja ja kaloreita. Karppisokerin huono puoli on että pussillinen tätä vaihtoehtomakeuttajaa on puolet kalliimpi kuin steviapurkki, mutta pussi ei tyhjene kerrasta eikä kahdesta minun leipomistahdillani. :D

Luonnossa karppisokeri esiintyy muun muassa päärynässä, melonissa ja viinirypäleissä. Sakkaroositon ja fruktoositon makeuttaja valmistetaan käymisteitse tavallisesta rypälesokerista fermentoimalla kuten soijakastike ja jogurtti. Käymisen loputtua sokeriton sokeriton sokeri sitten suodatetaan, kuivatetaan ja kiteytetään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti